chemia budowlana

chemia budowlana chemia budowlana logo chemiabudowlana.info - główne menu Betony Kleje do płytek ETICS/BSO Bitumy Ogrody Renowacje Podłogi i posadzki Balkony Farby Uszczelniacze Tynki Taśmy Zaprawy Betony Ochrona metali chemiabudowlana.info reklama Forum o budownictwie Newsletter Dział dla wykonawców Kleje Ochrona drewna Fundamenty i piwnice Gipsy, sucha zabudowa
str. główna » betony » Kolorowa odnowa. Domowe Galerie Sztuki

Kolorowa odnowa. Domowe Galerie Sztuki

10.05.2012
W jaki sposób, przy pomocy koloru ścian, wydobyć prawdziwe piękno obrazów czy fotografii? Jak umiejętnie dobrać barwy, by nie zakłócały odbioru dzieł sztuki, lecz były ich idealnym dopełnieniem?

Chemia budowlana - Dawna Galeria Malarstwa Polskiego, przed rearanżacją. Fot. Tikkurila
Dawna Galeria Malarstwa Polskiego, przed rearanżacją. Fot. Tikkurila
Nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, jak wielkie znaczenie dla wydobycia wszystkich walorów wizualnych obrazów, ma kolor tła na którym są prezentowane. Proces rearanżacji galerii stałych, który przy wsparciu marki Tikkurila przebiega w Muzeum Narodowym w Warszawie, pokazuje, w jak dużym stopniu kolorystyczna oprawa pomieszczeń może przyczynić się do odbioru dzieł sztuki. Te same zasady, według których opracowano nową kolorystyczną koncepcję galerii stałych warszawskiego Muzeum Narodowego, znajdą zastosowanie we właściwym wyeksponowaniu obrazów, grafik czy fotografii także w prywatnych wnętrzach. Od czego zacząć?
Przeczytaj również: Pomaluj świat dziecka z Beckers
REKLAMA:


Spojrzenie na całość, czyli spójny projekt kolorystycznej aranżacji


Nowa aranżacja galerii stałych Muzeum Narodowego w Warszawie jest spójna ze scenariuszem wystaw stałych. Całościowo zaprojektowana koncepcja barwna sal ekspozycyjnych wolna jest od sprzeczności kolorystycznych; w większości opiera się na naturalnych odcieniach, współgrających z tonacjami kamiennych posadzek hallu głównego oraz piaskowcem, którym wyłożono ściany wewnątrz budynku.

Chemia budowlana - Nowa Galeria Sztuki XIX Wieku, po rearanżacji (wizualizacja), proj. Robert Rumas. Fot. Tikkurila
Nowa Galeria Sztuki XIX Wieku, po rearanżacji (wizualizacja), proj. Robert Rumas. Fot. Tikkurila
Przemyślana koncepcja zharmonizowania barw, również w mieszkaniu jest podstawą stworzenia aranżacji, umożliwiającej doskonałą ekspozycję obrazów. Chaos kolorystyczny uniemożliwia skupienie uwagi na ich walorach. W każdym wnętrzu barwy powinny idealnie współgrać ze sobą, a także być właściwie zestawione z pozostałymi elementami wyposażenia. Kontrasty są dozwolone, jednak wymagają uzasadnienia a tym samym większej wiedzy aranżacyjnej.

Znaczenie światła


Zgodnie z nową koncepcją rearanżacji, wiszące na ścianach obrazy oświetlone są równomiernie, dzięki czemu światło nie odbija się i nie załamuje. Ujednolicenie źródeł emisji świateł sprawia, że temperatura barwowa w poszczególnych rejonach sal jest stała. Eksponaty oświetlone są z takim samym natężeniem. Pozwala to wiernie oddać naturalną kolorystykę dzieł.
Chemia budowlana - Fot. Tikkurila
Fot. Tikkurila
Dobierając kolory ścian do naszego wnętrza, pamiętajmy, iż rodzaj oświetlenia ma niebagatelny wpływ na sposób postrzegania barwy. Należy też uwzględnić fakt, iż barwa nabiera określonego charakteru dopiero po nałożeniu farby na ściany. Typ światła, w którym odcienie są oglądane, może znacząco wpłynąć na ich odbiór (zjawisko metameryzmu), a dla odpowiedniego wyeksponowania obrazów, grafik czy fotografii, ich doświetlenie – najlepiej miękkim, równomiernym światłem - ma ogromne znaczenie.

Chemia budowlana - Fot. Tikkurila
Fot. Tikkurila

Kolor ścian jako tło a nie dominanta


Nowa kolorystyka ścian galerii stałych Muzeum Narodowego w Warszawie zastąpiła wcześniejsze, w dużym stopniu ostre barwy: jaskrawe czerwienie, intensywne zielenie, seledyny i róże. Obecne kolory: subtelne szarości, dostojne błękity i pastelowe fiolety inspirowane są naturą (kolory ziemi).
Jak mówi Robert Rumas, autor projektu rearanżacji wnętrz Muzeum Narodowego w Warszawie: Podstawowym założeniem realizowanej koncepcji kolorystycznej, było jednak to, że kolorystyka sal powinna tworzyć tło dla dzieł, a nie być jej podstawową wartością estetyczną i optyczną. Zrezygnowano tym samym z dużych, kolorystycznych, agresywnych kontrastów, traktując szarość jako kolor szlachetny, jako kolor pozwalający na neutralność. Autor projektu rearanżacji sal ekspozycyjnych MNW podkreśla również, że w nowej koncepcji kolorystycznej istotnym czynnikiem projektowym była także świadoma rezygnacja z „monumentalności” i odejście od stereotypowej patetyczności znaczeniowej.

Aranżując nasze domowe „galerie sztuki”, unikajmy więc epatowania agresywnymi, intensywnymi barwami ścian, które jako kolorystyczna dominanta, odwracają uwagę od eksponowanych dzieł i niejednokrotnie „przytłaczają” ich wizualne walory. Najbezpieczniejszym wyborem będą kolory spokojne, z potencjałem: pomogą wydobyć i dostrzec intensywność piękna prezentowanych obrazów. Doskonale też harmonizują ze sobą uspójniając całość wnętrza.
Autor: Tikkurila - zobacz wizytówkę firmy

(Oceń ten artykuł):
(0)

 
Jesteś w dziale:

Betony

Nowości produktowe
Czytaj także
Akcesoria i narzędzia
Copyright 2024 chemia budowlana .info
polecane agencje |zaufali nam |partnerzy | polityka prywatności | reklama | newsletter | kontakt